sâmbătă, august 04, 2007

Ibn ‘Ata’ Allah, Cuvintele de întelepciune (XXV)

241. Doar contemplarea a ceea ce-L caracterizeazã poate sã te elibereze de ceea ce te caracterizeazã.

242. Lãudarea lui Dumnezeu îl distrage pe credincios de la ispita de a se lãuda el însusi, iar drepturile lui Dumnezeu îl împiedicã de la a-si aminti de propriile lor interese.

243. Cel ce iubeste nu este cel care sperã sã fie plãtit în schimb de cel iubit sau care îi cere ceva. Cel ce iubeste este cel care cheltuieste pentru tine, nu cel pentru care tu cheltuiesti.

244. Dacã n-ar fi spatiile sufletului, nu ar fi nici cele de strãbãtut pentru pelerini. Cãci între El si tine, nu existã o distantã pe care s-o poatã depãsi rãtãcirea ta, nici o separatie pe care ar suprima-o unirea ta (cu El).

245. El te-a asezat într-o lume de mijloc, între regnul Sãu si regatul Sãu, ca sã-ti arate elevarea rangului tãu printre creaturile Sale. Esti o perlã ascunsã în cochilia universului Sãu!

246. Acesta îti contine corporalitatea, dar nu te poate contine pe tine, din cauza spiritualitãtii tale.

247. Dacã spatiile lumii de dincolo nu-i sunt deschise, omul este în univers prizonier al anturajului sãu si zidit în figura propriului sãu eu.

248. Apartii creaturilor atâta timp cât nu-L vezi pe Creator. Dar ele îti apartin dupã ce L-ai vãzut.

249. De la alegere la conditia privilegiatã nu decurge obligatoriu cã nu mai esti afectat de atributele umanitãtii. Ca si aparitia luminilor zilei care se nasc la orizont dar nu emanã de acolo, tot asa este si alegerea: uneori soarele atributelor Sale strãluceste în noaptea existentei tale, si uneori El îl retrage de la tine, redându-te conditiei tale. Ziua nu rãsare în tine de la tine, îti vine din afarã.

250. Prin existenta efectelor Sale, El dovedeste existenta numelor Sale, iar prin acestea El îsi afirmã calitãtile Sale, iar prin calitãtile Sale, El dovedeste existenta esentei Sale, cãci este imposibil ca o calitate sã subziste în sine.
Or, El le dezvãluie extaticilor perfectiunea esentei Sale, apoi îi trimite la contemplarea atributelor Sale, si de la acestea la atasarea de numele Sale, si de la numele Sale, la contemplarea efectelor Sale.
Dar ascetii itineranti urmeazã drumul invers. De asemenea, ceea ce este împlinire pentru asceti este punct de plecare pentru extatici, si ceea ce este punct de plecare pentru asceti este împlinire pentru extatici, dar într-un sens diferit.
Se întâmplã ca ei sã se întâlneascã pe drum, unii urcând, altii coborând.

Niciun comentariu: