miercuri, februarie 04, 2009

Scrisorile unui maestru sufi (de Al- 'Arabi ad-Darqawi) – 1

Al- 'Arabi ad-Darqawi descrie astfel prima sa întâlnire cu maestrul său spiritual :
În noaptea aceea cerui lui Dumnezeu să mă ajute în intenţia mea (de a deveni discipolul maestrului ‘Ali al-Jamal) şi petrecui toată noaptea încercând să mi-l imaginez pe maestru, întrebându-mă cum era şi cum va fi întâlnirea mea cu el, fără să pot dormi. Dimineaţa, mersei să-l găsesc la zawiyah [1] sa din cartierul Rumîlali, situată între cele două cetăţi (din Fès), la marginea râului, înspre qiblah, acolo unde se găseşte astăzi mormântul său. Bătui în uşă, şi iată-l în faţa mea, măturând prin zawiyah după obiceiul lui, căci nu încetase niciodată să măture acolo cu mâna sa binecuvântată, în fiecare zi, în ciuda vârstei sale înaintate şi a funcţiei sale spirituale înalte. « Ce vrei ? » îmi spuse el. « O, domnul meu, - îi răspunsei -, vreau să mă duci de mână la Dumnezeu. [2] » Atunci el începu să mă bruftuluiască violent, ascunzându-şi starea adevărată în ochii mei, cu cuvinte ca acestea : « Cine ţi-a spus că iau de mână pe oricine, şi de ce aş face acest lucru cu tine ? » Mă alungă – toate acestea pentru a-mi pune sinceritatea la încercare. Plecai deci, dar la venirea nopţii, îl întrebai din nou pe Dumnezeu (prin cartea sacră). Apoi, după ce împlinii rugăciunea de dimineaţă, mă întorsei spre zawiyah. Îl regăsii acolo pe maestru ca şi prima dată, măturând prin zawiyah. Bătui la uşă. Îmi deschise, şi-i spusei : « Ia-mă de mână, pentru Dumnezeu ! » Atunci îmi luă mână şi-mi spuse : « Fii binevenit ! » Mă conduse în interiorul clădirii şi-mi arătă o mare bucurie. « O, domnul meu – îi spusei – de cât timp căutam un maestru spiritual ! » - « Şi eu, - îmi răspunse el, - căutam un discipol sincer. » Apoi îmi transmise formulele de rugăciune şi invocaţie şi-mi zise : « Du-te şi revin-o ! » Începând din momentul acela, îl frecventai în fiecare zi şi primii învăţătura sa alături de câţiva fraţi dintre locuitorii oraşului Fès.

[1] Zawiyah înseamnă « colţ », « celulă » ; se desemnează prin aceasta casele în care se reunesc membrii unei confrerii sufite. Aceste case au adesea locuinţe pentru şeikh, familia sa şi câţiva discipoli aflaţi în recluziune spirituală. Este mai mult sau mai puţin analogia islamică a aşramului hindus. Zawiyah şeikh-ului ‘Ali al-Jamal există şi astăzi. Este formată dintr-o curte flancată într-o parte de o locuinţă modestă şi în alta de o sală de rugăciune, în colţul căreia se situează mormântul sfântului. O cupolă mică amenajată pe acoperiş acoperă mormântul.

[2] Ceea ce înseamnă concomitent : a acorda iniţierea şi a conduce pe cale.

Niciun comentariu: