vineri, iulie 13, 2007

Înţelegerea profundă - Rais Tchaqmaqzade

Intrebare: De câtă vreme există sufismul?

Răspuns: Sufismul a existat dintotdeauna. A fost practicat în câte şi câte feluri, deosebite unele de altele şi numai prin învelişul lor exterior. Neştiutorii s-au grăbit să creadă, din această pricină, că între ele ar exista deosebiri de esenţă.


I: Sufismul este doar înţelesul interior al Islamului sau poate avea o mai largă aplicaţie?

R: Sufismul înseamnã cunoaştere. Prin ea, omul se poate realiza pe sine şi poate atinge permanenţa, realitatea. Sufiţii pot împărtăşi această cunoaştere prin orice vehicul, oricare i-ar fi numele. Vehiculele religioase au avut de-a lungul istoriei nume diferite.


I: De ce este nevoie ca omul să studieze sufismul?

R: Pentru că a fost creat pentru a o face; este următoarea sa treaptă.


I: Cu toate acestea, mulţi oameni cred că treapta lor următoare este studiul altor doctrine decât cea sufită.

R: Asta datorită particularităţilor umane de a avea două forme de inteligenţă: Inteligenţă Superioară şi Inteligenţă Inferioară. Inteligenţa Superioară se manifestă atunci când cineva vrea să înţeleagă dar, în loc de asta, dezvoltă doar convingerea că o anumită cale este singura adevărată. Inteligenţa Inferioară este o umbră a Inteligenţei Superioare. Întocmai ca umbra, e o deformare a realitãţii, reţinând doar o parte din original.


I: Faptul că sufiţii au fost şi sunt personalităţi atât de renumite şi venerate nu-i atrage oare pe oameni să studieze sufismul?

R: Sufiţii cunoscuţi de lume sunt doar o mică parte din totalul sufiţilor: sunt cei care n-au putut sta departe de proeminenţă. Atracţia faţă de o personalitate venerabilă pe care o poate resimţi un potenţial discipol face parte din Inteligenţa Inferioară. Mai târziu, probabil ca va şti mai bine.


I: Există vreun conflict între sufism şi alte moduri de a gândi?

R: Nu poate exista, pentru că sufismul încorporează toate modurile de gândire; fiecare îşi are utilitatea sa.


I: Oare sufismul este restrâns doar la o anumită limbă, la o anumită comunitate, la o anumită perioadă istorică?

R: Faţa vizibilă a sufismului poate deseori să se schimbe în funcţie de un anume loc, o anume perioadă şi o anume comunitate, fiindcă sufismul trebuie să se prezinte într-o formă perceptibilă pentru toţi oamenii.


I: Oare acesta să fie motivul pentru care au existat maeştri sufiţi cu sisteme de învăţământ atât de diferite şi care au înflorit în atâtea ţări diferite?

R: Nu există altul.


I: Şi totuşi oamenii călătoresc în ţări îndepărtate, pentru a vizita învăţători a căror limbă uneori nici nu o cunosc.

R: Asemenea acţiuni, afară de cazul când sunt întreprinse din porunca maestrului, pot fi de folos numai pentru Inteligenţa Inferioară.


I: Există oare vreo diferenţă între ceea ce un om, bărbat sau femeie, vrea sa găsească, şi ceea ce are nevoie sa găsească, pentru împlinirea vieţii sale lăuntrice?

R: Da, aproape întotdeauna. Este funcţia maestrului să potrivească astfel lucrurile încât învăţătura dată să răspundă nevoilor, şi nicidecum dorinţelor elevului. Dorinţele ţin de sfera Inteligenţei Inferioare.


I: Această împărţire pe care o faceţi în Inteligenţă Superioară şi Inteligenţă Inferioară este comună tuturor sufiţilor?

R: Nimic pus în cuvinte nu este comun tuturor sufiţilor.


I: Ce este comun tuturor formelor de sufism?

R: Fiinţa învăţătorului, capacitatea învăţăceilor, particularităţile individuale, interacţiunea dintre membrii comunităţii, Realitatea dincolo şi din spatele formelor.


I: De ce unii maeştri sufiţi acordă iniţierea în mai multe ordine iniţiatice deosebite?

R: Pentru că aceste ordine reprezintă posibilităţi de învăţare, edificate pentru a se ocupa de cei pe care-i includ conform individualităţilor acestora. Oamenii se deosebesc între ei.


I: Dar adunarea de informaţii despre sufism şi învăţăturile lor nu poate fi totuşi decât un răspuns pozitiv, nu-i aşa? Care va duce la cunoaştere?

R: Aceasta e o treabă pentru Inteligenţa Inferioară. Informaţia despre activităţile unui grup de sufiţi poate fi chiar dăunătoare potenţialului unui alt grup.


I: De ce există oare atât de puţine indicaţii despre şcolile lui Ahmad Yasnavi din Turkestan şi Ibn El-Arabi din Andaluzia?

R: Pentru că în sfera Inteligenţei Superioare, atelierul se desfiinţează după ce lucrarea este terminată.

Niciun comentariu: