Invatatura lui Tierno Bokar nu putea decat sa-l seduca pe protestantul Monod, care nutrea o imensa admiratie fata de "Inteleptul de la Bandiagara", de care se simtea spiritual foarte apropiat.
Ceea ce-l tulbura cel mai tare era faptul ca Tierno Bokar, care traise izolat intr-o provincie indepartata din Mali, expunea idei similare cu cele ale unor autori crestini din Europa cu care nu se aflase niciodata in legatura.
„Nu ma entuziasmeaza decat lupta care are ca obiectiv invingerea in noi insine a propriilor defecte. Aceasta lupta nu are, vai, nimic de-a face cu razboiul pe care-l poarta intre ei fiii lui Adam in numele unui Dumnezeu pe care pretind ca-l iubesc din toata fiinta, insa pe care il iubesc stramb din moment ce distrug o parte din Opera Sa."
Sau, inca:
„In realitate, o intalnire intre adevarurile esentiale ale diverselor credinte care-si impart pamantul s-ar putea dovedi de o vasta si universala utilitate religioasã. Poate ca aceasta ar fi mai conforma cu Unitatea lui Dumnezeu, cu unitatea spiritului uman si cu aceea a intregii Creatii."
„Aceste apropieri spirituale, spunea el, sunt mai presus de imaginatie si dovedesc ca progresul moral si spiritual nu este apanajul unui anumit secol sau al unei anumite rase."
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu