duminică, aprilie 29, 2007

Reguli pentru evolutia discipolilor (de Sheikh Abdul Qadir Jilani)

Sheikh Abdul Qadir Gilani (Dumnezeu sa fie multumit de el) a facut cunoscute urmatoarele zece reguli murizilor lui care doreau sa evolueze si sa-si stapaneasca nafs-urile (pornirile ego-ului):

1. Nu mintiti - nici in gluma, nici in serios - pentru ca din momentul in care gura voastra se fereste sa rosteasca o minciuna, Dumnezeu Preainaltul va dilata pieptul si va purifica intelegerea si cunoasterea (ilm). Persoana respectiva va fi ca si cand nici n-ar sti ce este aceea o minciuna. Pentru ea, totul se transforma in adevar. Cand ii aude pe altii mintind, muridul este bine sa se roage ca acestia sa nu mai minta.

2. Muridul este bine sa evite sa blesteme sau sa le faca rau oamenilor sau altor creaturi ale lui Dumnezeu (de la ganganii la Jinni), fiindca a evita sa blestemi si sa faci rau altcuiva sta in caracterul bunilor si fidelilor prieteni ai lui Dumnezeu. Daca cineva se poarta in acest fel, Dumnezeu il/o protejeaza, iar sfarsitul ii va fi favorabil. Acesti murizi vor atinge un inalt nivel al prezentei in Dumnezeu, care ii va apara de nimicire si-i va feri de rau. Dumnezeu rasplateste acea persoana facand din ea o binecuvantare pentru fiintele umane si aducand-o mai aproape de esenta lui Dumnezeu.

3. Muridul este bine sa se tina intotdeauna de cuvant, cu exceptia situatiilor in care are o scuza foarte temeinica. Sa evite sa-si incalce promisiunile, pentru ca a incalca o promisiune este similar cu a minti. Atat timp cat supusul lui Dumnezeu incearca sa-si tina promisiunea, i se deschid portile generozitatii si ale binecuvantarilor. Cei care-L iubesc cu adevarat pe Dumnezeu ii iubesc pe acesti oameni, care ating un inalt nivel al prezentei in Dumnezeu. Este mai bine pentru murid sa se abtina sa faca promisiuni, pentru a nu se face vinovat de incalcarea lor.

4. Chiar daca cineva i-a facut un rau sau l-a nedreptatit, muridul nu trebuie sa se roage ca acelei persoane sa i se intample ceva rau sau sa o blesteme. Chiar daca muridului i se face vreo nedreptate, el/ea nu trebuie sa condamne pe nimeni, nici cu vorba, nici cu fapta. Muridul trebuie sa suporte acel lucru si sa fie rabdator din dragoste pentru Dumnezeu. Aceasta virtute il ridica pe murid la statiuni superioare atat in aceasta lume, cat si in cea de dincolo. O astfel de persoana va fi iubita si de cei care o cunosc, si de cei care o cunosc mai putin.

5. Muridul nu este bine sa acuze alti credinciosi de atribuirea de asociati lui Dumnezeu, de necredinta si nici sa starneasca discordie intre oameni. Aceasta atitudine se apropie de mizericordie si-l ajuta pe murid sa atinga nivele spirituale inalte.

6. Muridul nu ar trebui sa pacatuiasca nici in interior (in inima lui), nici in exterior. Este bine sa evite consumarea alimentelor care nu sunt halal (permise) si sa-si fereasca toate partile trupului de caderea in pacat. Aceasta stare este realizarea cea mai însemnatã din lumea aceasta pe care un murid poate s-o cultive in vederea vietii vesnice.

7. Muridul este bine sa-si castige singur existenta si sa nu constituie o povara pentru cei care sunt independenti de el/ea. Este bine nu numai sa-si poarte singur de grija, ci sa le poarte si altora de grija. Ca urmare a acestei virtuti, teama de Dumnezeu va face ca adoratia murizilor sa fie implinita si respectabila.

8. Muridul/dervisul nu trebuie sau nu ar trebui sa astepte ceva din partea altora, sau sa ravneasca la ceva ce apartine altcuiva. Ar trebui sa nu fie preocupat de lucrurile de care are nevoie, pentru ca a nu avea nevoie de nimic este emblema de onoare si trasatura distinctiva a pioseniei celor cu adevarat credinciosi. Distincþia cea mai inalta, bogatia si nivelul cel mai ridicat este ca cineva sa-si
puna in intregime increderea in Dumnezeu si numai in El. Doar adoptand aceasta atitudine poate dervisul sa fie evlavios. Veneratia se maturizeaza odata cu imbratisarea acestei atitudini. Aceasta este starea si fapta cuiva care I se supune lui Dumnezeu.

9. Un murid/dervis este bine sa nu ia numele lui Dumnezeu in desert si sa nu jure pe Dumnezeu - nici cu sinceritate, nici prefacandu-se, nici intentionat, nici neintentionat, nici din greseala, nici dinadins.

10. Muridul/dervisul este bine sa se straduiasca sa fie ospitalier si umil. Prin umilinta, dervisul atinge nivele superioare de spiritualitate si ramane la acele nivele inalte. Umilinta este fundamentul bunatatii si reprezinta cel mai inalt nivel al acesteia. Ca urmare a acestei virtuti, cei care-L iubesc pe Dumnezeu raman
alaturi de El in vremuri tulburi. Wali-i (sfintii) il viziteaza, nevazuti, pe murid si-l ajuta cand ii este mai greu. Umilinta inseamna sa privesti pe oricine ai intalni ca aflandu-se la un nivel superior tie si sa te gandesti ca ar putea fi mai aproape de Dumnezeu decat esti tu insuti/insati.

Daca muridul intalneste pe cineva mai tanar decat el/ea, ar trebui sa-si spuna: "Aceasta persoana nu s-a razvratit impotriva lui Dumnezeu; eu am facut-o. Sunt convins(a) ca este mai bun(a) decat mine."

Daca muridul intalneste pe cineva mai in etate decat el/ea, ar trebui sa-si spuna: "Aceasta persoana l-a venerat pe Dumnezeu mai mult timp decat mine. Poate ca a atins nivele la care eu inca nu am reusit sa ajung. Poate ca Dumnezeu i-a dezvaluit lucruri pe care mie inca nu mi s-a permis inca sa le cunosc."

Daca muridul intalneste o persoana nestiutoare, el/ea ar trebui sa-si spuna: "Aceasta persoana s-a razvratit impotriva lui Dumnezeu pentru ca era nestiutoare; eu m-am razvratit impotriva lui Dumnezeu cu buna stiinta. Nu stiu ce se va intampla, la sfarsit, nici cu mine, nici cu ea."

Daca muridul intalneste o persoana necredincioasa sau agnostica, el/ea ar trebui sa-si spuna: "Poate ca intr-o buna zi acest necredincios sau acest agnostic va deveni musulman, va avea o purtare mai buna decat am eu, ar putea ajunge intr-un loc mai bun decat mine; eu m-as putea rataci si as putea sfarsi intr-un loc mai rau decat aceasta persoana."

Daca un murid actioneaza cu umilinta in felul acesta, atunci Dumnezeu Preainaltul il cruta de cazne si face ca el/ea sa ajunga la nivelele celor care ofera indrumare din dragoste pentru Dumnezeu. Atunci va fi prietenul cel mai apropiat al lui Dumnezeu Preainaltul.

Niciun comentariu: