vineri, august 01, 2008

Ahadeeth despre cumpătarea adoraţiei

1/143. Umm al mo'minin 'A'işa (Allah să o aibă în mila Sa!) a relatat: O femeie şedea lângă mine, când a intrat Profetul. El m-a întrebat cine era femeia. Eu am zis: Ea este aceea despre a cărei rugăciune se vorbeşte în tot oraşul. Atunci el a zis femeii: Acum, stai puţin. Ţi se cere să faci doar atât cât să poţi duce la bun sfârşit cu uşurinţă. Pe Allah, El nu se lipseşte de tine decât dacă eşti nemulţumită. Lui Allah îi place cel mai mult exerciţiul spiritual pe care credinciosul îl poate duce la bun sfârşit cu sârguinţã şi în mod constant.

(hadith convenit)


2/144. Anas (Allah sã-l aibã în mila Sa!) a relatat cã la soţiile Trimisului lui Allah au venit trei persoane să întrebe despre faptele de credinţă ale Profetului. După ce li s-a relatat despre acestea, ei au spus că nu era mare lucru şi au zis: Atunci unde ne aflăm noi în comparaţie cu Profetul, de vreme ce Allah i-a iertat toate păcatele din trecut şi pe cele viitoare? Unul dintre ei a spus: Eu, cel puţin, mã rog toatã noaptea. Altul a zis: Eu postesc toatã ziua şi nu încalc postul. Iar celãlalt a zis: Eu mã feresc de femei şi nu mã însor niciodatã. Atunci, Profetul a venit la ei şi le-a zis: Voi sunteţi cei care spuneţi cutare şi cutare lucruri? Aveţi grijã! Pe Allah, eu mã tem de Allah mai mult ca voi şi dintre voi, eu sunt cel mai supus Lui, însã totuşi ţin post şi îl încalc, fac rugãciuni şi stau noaptea de veghe, şi îmi iau neveste. Aşa cã cel ce se depãrteazã de la calea mea, nu este de-al meu.

(hadith convenit)


3/145. Ibn Mas'ud (Allah sã-l aibã în mila Sa!) a relatat cã Profetul a zis: Nenorociţi sunt aceia care preferã sã întâmpine greutãţi în problemele de credinţã. El a repetat aceasta, de trei ori.

(transmis de Muslim)


4/146. Abu Huraira (Allah sã-l aibã în mila Sa!) a relatat cã Profetul a zis: Religia este uşoarã şi nimeni nu trebuie sã facã din religie o greutate, decât dacã aceasta îl va copleşi. Deci fiţi statornici şi ţineţi-vã aproape, daţi veşti bune şi cereţi ajutor dimineaţa şi seara, precum şi în mijlocul unei nopţi întunecoase.

(Bukhari)


5/147. Anas (Allah sã-l aibã în mila Sa!) a relatat: Trimisul lui Allah a intrat în moschee şi a bãgat de seamã cã o frânghie era întinsã între douã coloane. El a întrebat: Pentru ce serveşte aceastã frânghie? Şi i s-a rãspuns: Aceasta este frânghia lui Zainab. Dacã în timpul rugãciunii de bunãvoie începe sã se simtã obositã, ea se sprijinã de aceastã frânghie. Trimisul lui Allah a zis: Dezlegaţi frânghia. Trebuie sã vã rugaţi atâta cât
sunteţi în stare. Dacã sunteţi obosiţi, atunci mergeţi la culcare.

(hadith convenit)


6/148. Umm al mo'minin 'A'işa (Allah sã o aibã în mila Sa!) a relatat cã Trimisul lui Allah a zis: Dacã vreunul dintre voi este cuprins de somn în vreme ce se roagã, atunci sã se întindã pânã ce i se risipeşte somnul, cãci dacã vreunul dintre voi se roagã în vreme ce este ispitit sã adoarmã, nu mai ştie dacã cere iertarea sau se mustrã pe sine.

(hadith convenit)


7/149. Jabir ibn Samura (Allah sã-l aibã în mila Sa!) a relatat: Aveam obiceiul sã fac rugãciunea cu Trimisul lui Allah şi rugãciunea lui, precum şi predica sa, aveau o lungime moderatã.

(Muslim)


8/150. Abu Juhaifa (Allah sã-l aibã în mila Sa!) a relatat: Profetul a fãcut o legãturã de frãţie între Salman şi Abu ad-Darda'. Salman i-a fãcut o vizitã lui Abu ad-Darda' (Allah sã-l aibã în mila Sa!) şi a gãsit-o pe Umm ad-Darda' îmbrãcatã în haine zdrenţãroase şi a întrebat-o de ce se afla în starea aceea. Ea a rãspuns: Fratele tãu Abu ad-Darda' nu este interesat de [luxul din] aceastã lume. Tot atunci a venit şi Abu ad-Darda' şi a pregãtit de mâncare pentru Salman. Salman l-a rugat pe Abu ad-Darda' sã mãnânce (împreunã cu el) dar acesta a zis: Eu postesc. Salman a zis: Atunci, dacã tu nu mãnânci, nu mãnânc nici eu. Aşa cã Abu ad-Darda' a mâncat [împreunã cu Salman]. Apoi, la o bucatã de noapte, Abu ad-Darda' s-a sculat [sã-şi facã rugãciunea de noapte] dar Salman i-a spus sã se culce înapoi şi el s-a culcat. Dupã o vreme, Abu ad-Darda' s-a trezit din nou, dar Salman i-a spus sã se culce la loc. În ultimele ceasuri ale nopţii, Salman i-a spus atunci sã se scoale şi au fãcut împreunã rugãciunea. Salman i-a zis lui Abu ad-Darda': Domnul tãu are un drept asupra ta şi familia ta are şi ea un drept asupra ta, aşa cã trebuie sã dai drepturile tuturor celor ce au drept asupra ta. Abu ad-Darda' a mers la Profet şi i-a relatat întreaga istorie. Profetul (pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra lui!) a zis: Salman a rostit adevãrul.

(transmis de Bukhari)


9/151. Abdullah ibn 'Amr ibn al-'As (Allah sã-l aibã în mila Sa!) a relatat cã Trimisul lui Allah a fost înştiinţat cã el avea obiceiul sã stea în picioare [în rugãciune] toatã noaptea şi sã ţinã post în fiecare zi, pânã la sfârşitul vieţii lui. La care Trimisul lui Allah a zis: Tu ai spus aceasta? Eu i-am zis: Trimis al lui Allah (fie ca pãrinţii mei sã fie jertfiţi pentru tine) eu sunt cel ce a spus aceasta. La care Trimisul lui Allah a zis: Tu nu eşti destul de puternic ca sã faci astfel: Sã ţii post şi apoi sã-l întrerupi; sã dormi şi apoi sã te rogi şi sã ţii post trei zile pe lunã; cãci fiecare lucru bun se înmulţeºte de zece ori şi acesta va fi egal cu un an de post. Eu am spus: Trimis al lui Allah! Eu sunt în stare mai mult decât atâta. La care el a zis: Posteşte o zi şi întrerupe postul în urmãtoarele douã zile. Eu am zis: Trimis al lui Allah! Eu am puterea sã fac mai mult. Trimisul lui Allah a zis: Posteşte o zi şi întrerupe postul în ziua urmãtoare, cãci acesta este postul lui David (pacea fie asupra lui!) şi acesta este cel mai bun post. Eu am zis: Sunt în stare sã fac mai mult decât atât. La care, Trimisul lui Allah a zis: Nu existã ceva mai bun decât aceasta. 'Abdullah ibn 'Amr (Allah sã-l aibã în mila Sa!) a spus (când a ajuns la bãtrâneţe): Dacã aş fi acceptat sã postesc cele trei zile (pe lunã) aşa cum spusese Trimisul lui Allah, acestea ar fi fost mai scumpe mie decât familia sau averea mea.

Într-o altã versiune: Trimisul lui Allah mi-a spus: O, 'Abdullah! Am fost înştiinţat cã posteşti în timpul zilei şi apoi te rogi toatã noaptea. 'Abdullah (Allah sã-l aibã în mila Sa!) a rãspuns: Da, aşa este, o, Trimis al lui Allah! Trimisul lui Allah a zis: Nu face asta, posteşte câteva zile şi apoi întrerupe postul alte câteva zile, fã rugãciuni dar sã mai şi dormi noaptea, cãci trupul tãu are drept asupra ta, nevasta ta are drepturi asupra ta şi musafirul tãu îşi cere dreptul de la tine. Apoi, este de ajuns dacã posteşti trei zile pe lunã, cãci rãsplata faptelor bune se înmulţeşte de zece ori, deci este ca şi cum ai posti tot anul. Eu am continuat (sã postesc) şi astfel am primit o învãţãturã asprã. Eu am zis: O, Trimis al lui Allah! Am forţã sã fac mai mult. Trimisul lui Allah a zis: Posteşte la fel ca şi profetul David (pacea fie asupra lui!) şi nu mai mult decât atât. Eu am întrebat: şi cum postea profetul lui Allah, David (pacea fie asupra lui!)? El a zis: O jumãtate de an (postea în fiecare a doua zi). Mai târziu, dupã ce 'Abdullah a îmbãtrânit, avea obiceiul sã spunã: Numai sã fi tras foloase din aceastã îngãduinţã.

Într-o altã versiune se spune: Mi s-a spus cã posteşti încontinuu şi reciţi [întregul Coran] în fiecare noapte. Eu am zis: Trimis al lui Allah, drept este, dar nu râvnesc altceva decât bine prin aceasta, la care el a spus: Este de ajuns pentru tine dacã ţii post câte trei zile pe lunã. Eu am zis: Trimis al lui Allah! Eu sunt în stare sã fac mai mult de-atâta. El a zis: Nevasta ta are drept asupra ta, oaspetele tãu are drept asupra ta şi trupul tãu îşi cere dreptul de la tine, deci, ţine postul lui David, apostolul lui Allah (pacea fie asupra lui!), cãci el a fost cel mai minunat credincios al lui Allah. Eu am zis: Trimis al lui Allah! Ce este postul profetului David? El a zis: David postea fiecare a doua zi. Şi a adãugat: Recitã Coranul în fiecare lunã. Eu am spus: Trimis al lui Allah, eu pot mai mult de-atât, iar el a zis: Recitã Coranul la fiecare douãzeci de zile sau la fiecare zece zile. Eu am spus: Pot şi mai mult de-atât, iar el a zis: Recitã în fiecare sãptãmânã dar sã nu treci peste asta, cãci îşi cer dreptul de la tine şi nevasta ta şi oaspetele tãu, precum şi trupul tãu. El ('Amr ibn al-'As) a zis: Am fost aspru cu mine şi astfel am fost supus la greutãţi. Trimisul lui Allah mi-a spus: Nu ştiu cã s-ar putea sã trãieşti mult (şi, astfel, sã suporţi greutãtile vreme îndelungatã) şi eu am acceptat ceea ce mi-a spus Trimisul lui Allah. Când am îmbãtrânit, aş fi vrut sã fi tras foloase din îngãduinţa pe care Trimisul lui Allah mi-a arãtat-o.

Potrivit altei versiuni, Trimisul lui Allah a zis: În faţa lui Allah, cel mai bun post este acela al lui David şi cea mai bunã rugãciune este aceea a lui David (pacea fie asupra lui!), cãci el dormea jumãtate din noapte şi veghea cu rugãciune o treime din ea, apoi dormea o şesime din noapte şi þinea post fiecare a doua zi. El nu avea obiceiul sã alerge în întâmpinarea duşmanului.

O altã versiune este: Tatãl meu mi-a aranjat cãsãtoria cu o femeie dintr-o familie cu stare, şi avea obiceiul sã-şi cerceteze nora în legãturã cu ce fãcea soţul ei. Ea spunea: El este, într-adevãr, un om bun. De când am venit la el, nici nu a intrat în patul meu şi nici nu mi-a aruncat mãcar o privire. Dupã ce aceastã stare de lucruri s-a prelungit o bucatã de vreme, tatãl meu a adus vorba despre aceasta în faţa Trimisului lui Allah. El l-a îndemnat pe tatãl meu: Trimite-l la mine. Şi eu am mers la el. Atunci, m-a întrebat: Cât de des ţii post? Eu am rãspuns: Zilnic. El m-a întrebat: Cât timp îţi ia ca sã citeşti Sfântul Coran în întregime? Eu am zis: Citesc odatã în fiecare noapte. Atunci el a menţionat ceea ce i se relatase deja (când 'Abdullah a îmbãtrânit). Sã recite în timpul zilei, o şeptime din ce recitã noaptea, unui membru din familie, ca sã-i uşureze sarcina noaptea. Oricând dorea sã se odihneascã din postul sãu de fiecare a doua zi, sã întrerupã postul câteva zile şi sã recupereze pierderea mai târziu, ţinând numãrul de posturi pe care le pierduse. Totuşi, el nu a renunţat la posturi deloc, cãci nu a vrut sã se lipseascã de ceea ce stabilise cu Trimisul lui Allah (pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra lui!).


10/152. Hanzala Usayidi (Allah sã-l aibã în mila Sa!) care fãcea parte dintre scribii Trimisului lui Allah a relatat: L-am întâlnit pe Abu Bakr (Allah sã-l aibã în mila Sa!) şi el a zis: Cine eşti tu? El (Hanzala) a rãspuns: Hanzala s-a transformat într-un ipocrit. El (Abu Bakr) a zis: Sfinţit fie Allah, ce tot spui? La care el a zis: Spun cã atunci când suntem în preajma Trimisului lui Allah, noi meditãm la Rai şi Iad, de parcã le-am vedea chiar în faţa ochilor, dar dupã ce ne depãrtãm de Trimisul lui Allah, ne vedem de nevestele, copiii şi treburile noastre şi cele mai multe dintre aceste lucruri [legate de Viaþa de Apoi] ne ies din minte. Abu Bakr (Allah sã-l aibã în mila Sa!) a zis: Pe Allah, şi eu pãţesc acelaşi lucru. Atunci, eu împreunã cu Abu Bakr am mers la Trimisul lui Allah şi i-am zis: Trimis al lui Allah, Hanzala s-a dovedit a fi un ipocrit. La care Trimisul lui Allah a zis: Ce ai pãţit? Eu am zis: Trimis al lui Allah, când suntem în preajma ta ne gândim la Iad şi Rai de parcã le-am vedea cu propriii noştri ochi, dar când ne depãrtãm de la tine, avem grijã de nevestele, copiii şi treburile noastre şi multe din lucrurile acestea ne ies din minte. La care Trimisul lui Allah a zis: Pe cel în mâinile Cãruia se aflã viaţa mea, dacã starea minţii voastre rãmâne aceeaşi ca şi când sunteţi în preajma mea şi sunteţi întotdeauna cufundaţi în pomenirea lui Allah, îngerii vor da mâna cu voi în paturile voastre precum şi în drumurile voastre, dar, Hanzala, timpul trebuie dedicat atât lucrurilor lumeşti, cât şi rugãciunii şi meditaţiei. El (Profetul) a zis aceasta de trei ori.

(transmis de Muslim)


11/153. Ibn 'Abbas (Allah sã-l aibã în mila Sa!) a zis: În vreme ce Trimisul lui Allah propovãduia, era un om ce stãtea în picioare şi atunci a întrebat despre el, la care i s-a rãspuns cã acela era Abu Isra'il care fãcuse legãmânt sã stea în picioare şi sã nu stea jos, ori la umbrã, ori sã vorbeascã ci, doar, sã posteascã. La care Trimisul lui Allah a zis: Porunciţi-i sã vorbeascã, sã meargã la umbrã, sã şadã şi sã-şi încheie postul.

(Bukhari)

2 comentarii:

carla spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
carla spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.