luni, mai 07, 2007

Eludarea judecarii critice

Cuvintele lui Sidi Hamza

Eludarea judecarii critice intre fuqqara este menita pastrarii iubirii pe care o nutrim unii fata de ceilalti, fiindca judecarea critica aduce atingere iubirii din inimi. Trebuie sa evitam, in propriul comportament, ofensele si glumele deplasate care pot prilejui emiterea unei judecati critice sau care pot jigni. Toate acestea - pentru mentinerea iubirii spirituale intre fuqqara, caci aceasta iubire este aceea care ne sustine.

Intr-adevar, judecarea critica este un zid pe care-l ridicam intre noi si persoana care face obiectul acestei judecati : judecarea fratilor/surorilor, a Seicului, a continutului surelor, a practicilor sau a ritualurilor, a oricarei persoane in general si chiar a noastra insine. Judecarea critica inhiba increderea (in Seic, in fuqqara, in propria persoana), intrerupe fluxul iubirii spirituale, legatura dintre sine si celalalt, iar in interiorul grupului intrerupe circulatia influxului transmis de Seic.

Cand si cum isi face aparitia judecarea critica ?
Aceasta se fixeaza asupra unui lucru, unei situatii sau persoane care ne-au cauzat suferinta sau doar o simpla neplacere. Judecarea critica doreste sa « anuleze » - in mod simbolic - sursa emitenta a neplacerii respective, sa o declare drept inexistenta ; in acest fel, o parte din aceasta neplacere devine, pe moment, mai usor de suportat. Sa cautam mai degraba in noi insine cauza contrarietatii noastre, sa gasim in noi insine motivele pentru care suntem afectati, mai degraba decat sa ridicam bariere impotriva a ceea ce nu este, pana la urma, decat propria noastra reflexie intr-o oglinda - iata ce ne invita permanent sa facem Calea Sufita.

Atunci cand iti propui sa faci cunoscute defectele altora, aminteste-le intai pe ale tale, ne spune Profetul (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui) - ceea ce este o trimitere la curmarea emiterii judecarii critice inainte chiar de a o formula: atunci cand iti propui… sau : aminteste-le intai pe ale tale (aceasta duce cu gandul la pilda femeii adultere din Evanghelie : cel care nu a pacatuit niciodata, sa arunce primul piatra).

Cum poate fi judecarea critica retezata din radacina, impiedicata sa ia amploare si sa dauneze ?

Este greu de identificat momentul in care incepe sa se infiripe sentimentul care va duce la emiterea unei judecati critice, dar se poate evita adaugarea unor vorbe la adresa « celuilalt », chiar daca acest lucru da nastere unui fel de stare de neplacere. Judecata critica ia nastere atunci cand cuvintele vin sa contureze aceasta aruncare a bumerangului care este judecarea critica ; s-ar putea spune ca sentimentul isi face aparitia inaintea cuvintelor. Cand simtim un fel de ghem care incepe sa urce in noi, este momentul potrivit pentru stoparea procesului. Este ceva mai greu de realizat, dar acesta este momentul in care se poate cere ajutorul Seicului. Daca se cere sprijinul Seicului pentru a parcurge Calea, acesta il acorda ; daca i se solicita acest sprijin in scopuri personale, nu…)

Daca este prea tarziu (daca judecata critica a fost deja emisa)
Este mai bine sa aduceti un repros decat sa pastrati ranchiuna in sinea voastra (futuwah), spune Seicul Sidi Hamza. Ranchiuna nemarturisita este o judecata critica emisa in gand si pastrata acolo. Aceasta judecata critica are efectul intreuperii fluxului existent intre persoana respectiva si propria noastra persoana, iar daca se manifesta in sanul unui grup, ea desface o veriga a lantului alcatuit de grup. Doar marturisirea respectivei judecati critice catre cel vizat poate sa contracareze efectul acestei intreruperi, sa restabileasca fluxul si transmiterea armonioasa a buneivointe si a iubirii spirituale intre fuqqara.

Judecarea critica a devenit un automatism pentru ca este incurajata de societate, care ne determina sa evaluam tot timpul ceea ce este diferit. Putem, insa, evalua aptitudinea unei persoane (de a indeplini o sarcina) fara sa emitem o judecata critica asupra persoanei insasi. Putem evalua comportamentul sau convingerile cuiva, fara sa emitem o judecata critica asupra persoanei insasi, pentru ca Judecata este rezervata lui Dumnezeu (cum este menţionat in numeroase sure din Coran).

Eludarea judecarii critice, in ciuda conotaţiei ei negative, nu are nici un efect negativ. Constatam ca in timp ce judecata critica taie legaturile (excluzand persoana din campul nostru pozitiv), restrangandu-ne universul, debarasarea de acest sentiment, dimpotriva, ne largeste universul pentru ca presupune efortul de a intelege o atitudine diferita de a noastra.

Tema de meditatie

Iisus ne spune sa acceptam tot ce ni se intampla si sa intoarcem si obrazul celalalt ; Islamul aminteste Legea Talionului enuntata in Torah, dar subliniaza in acelasi timp ca este preferabil sa nu ne revendicam drepturile daca suntem lezati (Sura 5, Masa) si sa nu judecam critic - ceea ce este o oglindire a dorintei de razbunare. Sa incercam sa gasim o alta solutie decat aplicarea Legii Talionului, sa incercam deschiderea din moment ce orice demers spiritual incepe cu Fatiha.

Niciun comentariu: