marți, ianuarie 01, 2008

Ahadeeth despre înmulţirea faptelor bune în ultima parte a vieţii omului

1/112. Abu Huraira (Dumnezeu sã-l aibã în mila Sa!) a relatat cã Trimisul lui Dumnezeu a zis: Dumnezeu dãruieşte iertarea unui om, pânã ce acesta atinge vârsta de şaizeci de ani.

(transmis de Bukhari)

2/113. Ibn 'Abbas relateazã: 'Umar (Dumnezeu sã-l aibã în mila Sa!) avea obiceiul sã mã punã sã şed cu oamenii vârstnici care participaserã la bãtãlia de la Badr. Unora dintre ei nu le-a plãcut şi i-au zis lui 'Umar: De ce îl aduci pe bãiatul acesta sã stea cu noi, în vreme ce şi noi avem fii ca şi el? 'Umar a rãspuns: Din cauza a ceea ce ştiţi despre starea lui [cunoştinţele lui religioase].

Într-o zi, 'Umar m-a chemat şi m-a pus sã şed în adunarea acelor oameni; şi cred cã m-a chemat doar ca sã le arate [ce cunoştinţe religioase aveam]. 'Umar i-a certat apoi: Ce credeţi voi despre interpretarea a ceea ce spune Dumnezeu: Când vine Ajutorul lui Dumnezeu şi cereţi iertarea Lui. Când Ajutorul lui Dumnezeu şi cucerirea [Mekkãi] vine la noi. Unii au rãmas tãcuţi şi n-au murmurat nici un cuvânt. La care 'Umar m-a întrebat: O, Ibn 'Abbas! Şi tu ai aceeaşi pãrere? Eu am rãspuns: Nu. El a zis: Care este, atunci, pãrerea ta? Eu am rãspuns: Acesta este semnul morţii Profetului, despre care el a fost înştiinţat. Dumnezeu Preaînaltul spune: “Când vine biruinţa lui Dumnezeu şi cucerirea şi-i vezi pe oameni intrând în religia lui Dumnezeu în cete, Atunci slãveşte-L cu laudã pe Domnul tãu şi roagã-L pe El de iertare, fiindcã El este Iertãtor [cu cel care se cãieşte]! (110 : 1-3) La aceasta, 'Umar (Dumnezeu sã-l aibã în mila Sa!) a zis: Nu cunosc nimic altceva în legãturã cu acest lucru decât ceea ce ai spus tu.

(transmis de Bukhari)

3/114. Umm al mo'minin 'A'işa (Dumnezeu sã o aibã în mila Sa!) relata cã dupã revelaţia Surei, Ajutorul, Trimisul lui Dumnezeu, avea obiceiul sã recite la fiecare rugãciune: Sfânt eşti Tu, Doamne al nostru, şi toatã lauda ţie ţi se cuvine; iartã-mã, o, Dumnezeu!

O altã versiune este:

Trimisul lui Dumnezeu recita foarte des la închinãciune: Sfânt eşti Tu, o, Dumnezeu, Doamne al nostru şi toatã lauda ţie ţi se cuvine, iartã-mã, o, Dumnezeu! El a dat lãmuriri cã în Sfântul Coran a fost poruncit sã se recite: Apoi, cântaţi laude Domnului vostru şi cereţi iertarea de la El, şi el (Trimisul lui Dumnezeu) aşa a fãcut.

Potrivit versiunii lui Muslim, Trimisul lui Dumnezeu recita des aceste cuvinte, când se afla în pragul morþii: Sfânt eşti Tu şi ţie ţi se cuvine toatã lauda, la Tine caut iertarea şi la Tine mã întorc. Eu ('A'işa) l-am întrebat: O, Trimis al lui Dumnezeu! Ce sunt aceste vorbe pe care aud cã le tot repeţi? El a rãspuns: Mi s-a arãtat un semn, legat de poporul meu, cã trebuie sã repet aceste cuvinte la vederea unuia din acele semne. Apoi el a recitat Sura Al-Nasr.

O altã versiune a lui Muslim este: Trimisul lui Dumnezeu recita adesea: Glorie lui Dumnezeu şi laude lui Dumnezeu; la Dumnezeu caut iertarea şi la El mã întorc. Eu i-am zis: Trimis al lui Dumnezeu, te aud cã reciţi des: Glorie lui Dumnezeu şi laude lui Dumnezeu; la Dumnezeu caut iertarea şi la El mã întorc. El a rãspuns: Domnul meu m-a înştiinţat cã în curând voi vedea semn legat de poporul meu şi când îl voi vedea, sã-i aduc laude, sã cer iertare de la El şi la El sã mã întorc. Acum am vãzut semnul. Revelaţia Ajutorului lui Dumnezeu s-a întruchipat în cãderea Mekkãi, iar semnul a fost cã lumea a îmbrãţişat religia lui Dumnezeu, în valuri. Porunca este: Sãrbãtoriţi Sfinţenia lui Dumnezeu, aducându-I laude; şi rugaţi-vã pentru iertarea Sa, cãci El este Veşnic dãruitor (în har şi milã).

4/115. Anas relateazã: Dumnezeu, Domnul cinstei şi gloriei, a trimis revelaţia Trimisului lui Dumnezeu, mult mai des înaintea morţii sale decât oricând altã datã.

(hadith convenit)

5/116. Jabir (Dumnezeu sã-l aibã în mila Sa!) a relatat cã Trimisul lui Dumnezeu a zis: Fiecare va fi ridicat în starea în care moare.

(transmis de Muslim)

Niciun comentariu: