vineri, noiembrie 09, 2007

Al-Qasim ibn `Uthman al-Ju`i (d. 248)

Unul dintre marii sfinţi din Damasc care au cules hadith-uri de la Sufyan ibn `Uyayna.

Ibn al-Jawzi relatează în Sifat al-safwa că al-Ju`i i-a explicat că fusese denumit al-Ju`i (“al foamei”) fiindcă Allah îl întărise împotriva foamei resimţite de trup, prin intermediul foamei spirituale. El afirma:
“Chiar dacă aş fi lăsat o lună de zile fără hrană, nu mi-ar păsa. O, Allah, ai făcut aceasta cu mine: atunci poartă-mă până la capăt!” (1)

Al-Dhahabi scrie despre al-Ju`i în Siyar a`lam al-nubala’:
“Al-`Abdi, cunoscut şi drept Qasim al- Ju`i: Imamul, cel care poate fi luat drept exemplu, sfântul, Muhaddith-ul… Şeic al Sufiţilor şi prieten al lui Ahmad ibn al-Hawari” (al-imam al-qudwa al-wali al-muhaddith Abu `Abd Al-Malik Al-Qasim ibn ‘Uthman al-`Abdi al- Dimashqi, Shaykh as-sufiyya wa rafiq Ahmad ibn al-Hawari,’urifa bi al- Ju’i).

Ibn al-Jawzi relatează, de asemenea, că Ibn Abu Hatim al-Razi a mărturisit:
“Am fost la Damasc ca să-i cunosc pe cei care transcriau hadith-urile. Am frecventat şi cercul lui Qasim al-Ju`i şi am văzut o mulţime de oameni stând împrejurul lui, în timp ce el vorbea. M-am apropiat şi l-am auzit spunând:

«Descurcaţi-vă de unii singuri în viaţă în cinci împrejurări:
- Dacă vă aflaţi printre alţii, nu vă faceţi simţită prezenţa;
- Dacă nu sunteţi prezenţi, să nu vi se simtă lipsa;
- Când ştiţi ceva, iar sfatul vostru este nesolicitat;
- Când spuneţi ceva, iar spusele voastre sunt respinse;
- Când faceţi ceva şi nu vi se recunoaşte nici un merit pentru asta.
Şi vă mai dau încă cinci sfaturi:
- Dacă vi se face o nedreptate, nu întoarceţi nedreptatea;
- Dacă sunteţi lăudaţi, nu vă bucuraţi;
- Dacă sunteţi învinovăţiţi, nu vă pierdeţi cu firea;
- Dacă sunteţi făcuţi mincinoşi, nu vă mâniaţi;
- Dacă sunteţi trădaţi, nu trădaţi la rândul vostru.»”

Ibn Abu Hatim a zis: “Am considerat aceste vorbe ca fiind lucrul cel mai de preţ pe care l-am obţinut vizitând Damascul.”(2)


Note
(1) Ibn al-Jawzi, Sifat al-safwa 2(2):200 (#763). (2) Ibid.

Niciun comentariu: